A Ty? Co wiesz o kartonikach?

Kampania ma na celu promocję kartonów do płynnej żywności jako najnowocześniejszych opakowań do tego typu produktów.
Kartony zapewniają najwyższe bezpieczeństwo zapakowanej w nie żywności, są bardzo wygodne dla konsumentów oraz, co jest coraz bardziej ważne, są przyjazne środowisku.
Idą Święta... pomyślmy o tym chwilę, pakując zakupy do koszyka...
Czy i dlaczego Polacy wybierają produkty w kartonikach?
Co można w nie zapakować?
Czy konsumenci postrzegają zużyte kartoniki jako cenny surowiec?
Kampanię wspierają ambasadorka Magdalena Stużyńska, aktorka i mama
oraz Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia.
oraz Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia.
Niemal wszyscy kupujemy produkty zapakowane w kartoniki – przyznaje się do tego blisko 95% konsumentów. Kartony do płynnej żywności to podstawowe opakowania dla mleka i jego pochodnych oraz dla soków i różnego rodzaju napojów. Jednakże ponad 2/3 badanych nie wie, że można w nie zapakować także cukier, kukurydzę czy groszek, a połowa z nich (51%) nie potrafi odpowiedzieć, do którego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów należy wrzucić zużyty kartonik po mleku czy sokach lub w ogóle tego nie robi.*
Dlatego Fundacja ProKarton, założona przez trzech największych producentów opakowań do żywności płynnej, tj. Tetra Pak, SIG Combibloc i Elopak, inicjuje kampanię „Karton, naturalnie!”. W ramach prowadzonych działań organizatorzy będą przypominać Polakom, jakie zalety mają opakowania na mleko, soki i inne produkty: że są wygodne, bezpieczne i ekologiczne, a wybierając je, rzeczywiście robimy przyjazny gest w stronę natury.
Wnioski z Raportu
Ogólnopolski sprawdzian z wiedzy o recyklingu.
Czy Polacy to ekologiczni konsumenci?

1. Niemal wszyscy Polacy kupują produkty zapakowane w kartoniki, co potwierdza tezę, że są to opakowania wygodne i dobrze dostosowane do indywidualnych potrzeb konsumentów.
2. Najczęstszym powodem, dla którego respondenci decydują się na zakup produktu w tego typu opakowaniu, jest fakt, że kartonik się nie stłucze. Ponadto duże znaczenie ma możliwość poddania opakowania recyklingowi.
3. Mimo, że kartonik do żywności płynnej, dzięki swojej budowie i technologii pakowania, bardzo dobrze zabezpiecza każdą żywność, konsumenci nie wiedzą, jakie produkty można w niego zapakować (...)
4. Polacy najczęściej sięgają po produkty w kartonikach z myślą o swoich dzieciach, lub gdy chcą kupić produkty bez konserwantów, zachowujące świeżość. Najmniejsze znaczenie natomiast ma ustawność w lodówce i ilość posiadanego miejsca na zapasy. Niewiele osób docenia regularny, w większości prostopadłościenny kształt, dzięki któremu kartoniki do żywności płynnej są wygodne w transporcie i przechowywaniu na półkach sklepowych i w domu.
5. Większość badanych przekonana jest, że dostęp światła do żywności ma wpływ na jej jakość i smak (89%). To ważne dla bezpieczeństwa żywności, ponieważ tylko chroniąc produkty przed światłem, powietrzem i drobnoustrojami mamy gwarancję zachowania w pełni ich wartości odżywczych i walorów smakowych. Taką ochronę zapewniają żywności płynnej właśnie kartoniki.
6. Zdecydowana większość Polaków mówi, że segreguje śmieci w swoim domu oraz deklaruje, że recykling jest dla nich ważny.
7. 12% uczestników badania w ogóle nie segreguje zużytych kartoników po produktach spożywczych.
8. Duża część badanych uważa, że kartony do żywności płynnej mają korzystny profil ekologiczny, więc pytanie o typ opakowania, który stanowi największe obciążenie dla środowiska, w przeważającej większości (49%) wskazują butelki PET. Jedynie 5% badanych stwierdziło, że kartoniki stanowią obciążenie dla środowiska.
9. Z Raportu wynika, że jedynie 9% Polaków dobrze segreguje kartony, czyli wrzuca je do... pojemnika tzw. „frakcji lekkiej”, który dedykowany jest dla opakowań z tworzyw sztucznych, metali i kartoników. Według obecnych regulacji prawnych dotyczących kwestii recyklingu w Polsce, kartoniki po mleku i sokach powinny trafiać pojemników oznaczonych kolorem żółtym i przeznaczonych na tworzywa sztuczne i metale. 40 % kartoniki wrzuca je nieprawidłowo, czyli do pojemnika na papier.
A Ty?
Pomyślisz przed Świętami o kartonikach?
9. Z Raportu wynika, że jedynie 9% Polaków dobrze segreguje kartony, czyli wrzuca je do... pojemnika tzw. „frakcji lekkiej”, który dedykowany jest dla opakowań z tworzyw sztucznych, metali i kartoników. Według obecnych regulacji prawnych dotyczących kwestii recyklingu w Polsce, kartoniki po mleku i sokach powinny trafiać pojemników oznaczonych kolorem żółtym i przeznaczonych na tworzywa sztuczne i metale. 40 % kartoniki wrzuca je nieprawidłowo, czyli do pojemnika na papier.
A Ty?
Pomyślisz przed Świętami o kartonikach?
Najlepszym opakowaniem jest szkło i nic tego nie zmieni, a kartony to raczej zło konieczne. Cukier w kartonie to jest naprawde śmieszne, chyba torebka papierowa lepiej nadaje się na recykling.
OdpowiedzUsuńChyba nie widziałeś nowej kampanii jednego z producentów cukru ;)
OdpowiedzUsuń